Življenje vplivnežev  – polno in popolno?

Socialna omrežja. Polje, na katerem je tako lahko poiskati in deliti ljubezen in strast. Polje, kjer se uresničujejo sanje in globoka hrepenenja. Kjer se povezujejo ljudje, ki živijo daleč in zelo različno. Kjer lahko ljubezen do skupne stvari povezuje cele množice. Kjer si lahko to, kar si vedno želel biti.

Že okrog pet desetletij v ZDA otroci „živijo in rastejo s kamero“. Njihovi starši posebno pozornost posvečajo temu, kako bodo posneti, kaj bodo počeli na posnetkih, kako bodo med snemanji oblečeni. Pomembno je beležiti praktično vse. Ta pojav se je v 30 letih razlil po celem svetu, iz domačih videoposnetkov in fotografij, nastopov v šoli in v oddajah pa smo se preselili na družbena omrežja, kjer smo dosegljivi široki množici, ta množica pa je dosegljiva nam. Človek, ki spretno rokuje s temi orodji, ki ima zagon in strast, domišljijo, neko svojo avtentično zgodbo, zlahka na družbenih omrežjih pridobi nadpovprečno pozornost. Postopoma lahko izgubi morebitni začetni sram in zadržke, saj je vsak naslednji korak razgaljevanja svoje zasebnosti in svojih intimnih stališč nagrajen, toplo sprejet s strani iskrene in dobromisleče publike. Sčasoma so tu stalni sledilci, katerih število narašča.

Imeti rad človeka, ki deluje popoln, ki te ni prizadel in te nikoli ne bo, kateremu lahko brez obsojanja okolice odkrivaš svoja čustva, to je zelo privlačno. Oboževati nekoga tako odprtega, iskrenega, zaupljivega in kljub vsemu človeškega, kot smo mi sami, in se po njem zgledovati, ni težko. Tudi zaupati taki osebi ni težko, saj je kot odprta knjiga, človek, ki ga poznaš v vseh njegovih življenjskih okoljih in vse do njegovih intimnih razmišljanj. Več o svojem vzorniku izveš, bolj se lahko po njem zgleduješ. Včasih so bili to rock bandi, še prej manekenke in igralci. Danes so to ljudje, ki so nam dosegljivi in ki so med nami, ki živijo življenje, ki ga živimo tudi mi. Vplivneži. Dosegljivi, dotakljivi. In kaj je lepšega, kot spremljati življenje nekoga, ki ti je v bistvu podoben, a vendar na nek način bolj popoln, karizmatičen, spreten, iznajdljiv, ljubljen, zaželen? Nekdo, ki s svojimi viri moči ravna spretno in se v tem svetu znajde. Nekdo, ki je preprosto –  vsesplošno oboževan. To je nekdo, o katerem izveš intimne skrivnosti, saj sam deli svoje misli in občutja. Za katerega lahko navijaš, te je zanj strah, jokaš zaradi njega, se veseliš. Mu lahko pišeš in odkrivaš dele sebe, ki jih nisi še nikomur. Posnemaš njegov stil, stališča, odnos do življenja, saj je preprosto – najboljši. Vplivneža (tudi pri nas je v uporabi bolj izraz influencer) si deliš z (novimi) prijatelji, je vaša skupna vsebina, skupna bit, skupna zgodba in skupna ljubezen. Zelo lahko se da razumeti predanost, oboževanje, ljubezen, ki ga sledilci čutijo do take osebe, za katero so prepričani, da jo razumejo, da jo čutijo in da do nje čutijo globoko sočutje. Influencer se nesebično razdaja in je vodič na poti tvojega življenja. In ravno občutek, da tudi influencer sam čuti ljubezen do sledilcev, mu je zanje mar in da dela to pravzaprav zanje in zaradi njih, je žar te ljubezni, saj influencer svojo ljubezen sledilcem vrača.

Prav gotovo je v današnji družbi eden najbolj zanimivih pojavov, ki so vezani na socialna omrežja,  uspešen influencerski marketing. Ideja pravzaprav ni tako nova – pred 50 leti in več so izdelke oglaševali igralci na fotografijah v revijah. Oglaševanje nekega izdelka s strani znane osebe je pomenilo pomembno razliko v številu potrošnikov, uporabnikov oglaševanega izdelka. In prav ta pojav se je nekako preobrazil in se uspešno prelevil v eno najučinkovitejših marketinških strategij sodobnega časa. Zakaj pa ne bi kupovali? Izdelek nam navsezadnje ponuja nekdo, ki mu zaupamo in ga poznamo in ki izdelek uporablja in testira na sebi, torej nekaj že mora biti na tem. Če nekoga tako obožuješ in mu verjameš, se veliko zgodi tudi v tvoji podzavesti. Zaradi tega nisi več kritičen in tvoja previdnost popusti. Šele na tak način lahko res začutiš pravo pripadnost.

Med influencerji je veliko takšnih, ki gredo v influencerske vode ravno zaradi prodaje in zaslužka. Med njimi so takšni, ki o znamkah, ki jih prodajajo, in o življenju, ki ga promovirajo, ne vedo ravno dosti, zato se vsa zgodba vrti okoli marketinga in denarja, brez trdnih temeljev znanja in izkušenj. Gre torej predvsem za zavajanje potrošnikov, ki zaradi vpliva influencerjev nekritično kupujejo. Nekateri drugi pa se v znamke in kvaliteto poglobijo in oglašujejo izdelke, na katere kakovost prisegajo in jih dejansko vsak dan tudi uporabljajo. Njihova zgodba se splete s pomočjo kozmetičnih znamk, znamk oblačil, avtomobilov, pohištva, na kratko, potrošništva ter postane  in ostane njihova osrednja vsebina in življenjski slog.

Treba se je zavedati, da, če želimo s tem dovolj služiti za preživetje, se moramo temu res posvetiti, včasih celo bolj kakor v običajnih službah. Že samo snemanje videoposnetkov, objavljanje fotografij, načrtovanje strategije, iskanje idej, inspiracije, ohranjanje pozornosti bralcev, ohranjanje svežine, dinamike, vse to zahteva veliko kreativnosti in mentalno ter časovno investicijo. Tudi v „prostem času“ nabiraš ideje, sestavljaš zgodbe, iščeš gradnike za vedno nove zgodbe, sledilci sledijo, če je zanimivo. To ni delo za enega človeka in po navadi so za velikimi influencerji ekipe, ki skrbijo za določene vidike.

Poleg vložka, ki ga moramo vložiti za uspešen marketing, si lahko delno predstavljamo še eno vseobsegajočo posledico tovrstnega posla. Kaj pomeni, da se na tak način odrečemo zasebnosti in da postanemo javna osebnost, ki ostaja zanimiva ravno zato, ker deli svoje zasebne stvari z več desettisočimi ali pa celo več milijoni sledilcev? Si ljubljen, imaš prijatelje, zaveznike, ki jočejo s teboj ali se veselijo, aktivno in z iskreno skrbjo spremljajo tvoj vsakdan. Nikoli in nikjer ne moreš biti deležen večje pozornosti. Na tak način lahko postaneš tudi lahek plen za morebitne škodoželjne ali obsedene zasledovalce. V javnih prostorih te lahko vsak hip kdo prepozna. To pomeni, da te  dejansko marsikdo tudi ogovori. Morda je večinoma ta pozornost zaželena, morda pa včasih tudi ni. O tem govori poljsko – švedski film Sweat (https://www.imdb.com/title/tt12443946/). 

Vplivniki in vplivnice, oz. influencerji in influencerke so točno to, kar pove ime. Vplivajo na izbor izdelkov svojih sledilcev, na njihov življenjski slog, na njihova stališča glede pomembnih vidikov v  življenju in na razmišljanje o življenju, o njihovem telesu, o odnosih. S pomočjo influencerjev si sledilci oblikujejo mnoga življenjska stališča. Hkrati pa izbira takega življenjskega sloga vpliva tudi –  nazaj – na vplivnike. Živeti tako pomeni veliko prilagajanja in žrtvovanja, vpliva tudi na medsebojne odnose in na bližnje. Da bi to lažje razumeli in si predstavljali, si lahko ogledamo film Girl gang (2022) (https://www.youtube.com/watch?v=BiYSDW1u4Pk), ki ga je režirala Susanne Regina Meures in ki so ga v Sloveniji že nekajkrat predvajali, od 23. 9. 2023 pa je na sporedu v Kinodvoru: https://www.kinodvor.org/film/dekliska-druscina/.


Prizor iz filma Girl gang, vir: Kinodvor

V filmu spoznamo deklico z obrobja Berlina, Leo, Leonie, ki je stara rosnih 14 let, a je že uspešna vplivnica, ima namreč prek milijon in pol sledilcev. V filmu so prikazana štiri leta njenega življenja. Spoznamo njen vsak dan, snemanje, snemalno sceno, ki je sicer njen najbolj osebni prostor – njena soba, njene dvome, razmišljanja, usklajevanje vsakodnevnih nalog, pogovore s starši, ki so prevzeli vlogo njenih menedžerjev, ker niso nikomur zaupali. Ker starši želijo Leonie boljše in lepše življenje, kot so ga imeli v mladosti sami, se tudi sami vpletejo v njeno „vplivniško življenje“, da bi jo vzpodbujali in jo hkrati varovali. Spoznamo tudi Melanie, ki vodi kljub oboževalcev Leonie.

 »Nikoli nisem imela pravih prijateljic. Leo je tista, ki ima popolno življenje. Kdo si ne bi želel življenja, kot ga ima ona?«

– Melanie

Marsikdo čuti, da bi rad na v življenju naredil nekaj dobrega in plemenitega, nekaj, kar bi pustilo v svetu pozitiven pečat. Tudi med influencerji so ljudje, ki skušajo svoj vpliv izkoristiti za plemenite cilje in jim marketing blagovnih znamk ni primarni namen. Oglašujejo ekološko pridelavo sadja in zelenjave, so podnebni aktivisti, se zavzemajo za pravice živali, opozarjajo na revščino in krivice.

Ena takih, ki svojega vpliva ne jemlje kar tako zlahka, je Elena Taber (https://www.instagram.com/elenataber/). Ko je končala študij, se je preselila v New York, da bi kreirala svojo znamko. Ker je nadarjena, delavna, sposobna, so jo začele najemati različne organizacije, tudi neprofitne, za katere je snemala videe. Taber ima zelo izdelana stališča glede tega, s kom dela. Promovira znamke, v katere verjame in ceni njihovo kvaliteto. Globoko ceni priložnosti dela z neprofitnimi in humanitarnimi organizacijami. Hkrati se ji zdi pomembno, da s svojim življenjskim slogom motivira in inspirira ženske, da zaživijo izven cone udobja, da se pogumno srečajo s svojimi izzivi, da živijo polno. S svojimi zgodbami jih opogumlja, da živijo eco-friendly, nosijo trajnostno modo in se zavzemajo za pomembna stališča, sledijo bistvenim vrednotam v življenju. Taber se zaveda, da dejstvo, da vplivaš na tako množico ljudi, prinaša s seboj tudi veliko odgovornost, s katero je potrebno zelo delikatno ravnati.

Viri: